Årsresumé för 2014

Årsresumé 2014

2014 har varit det mest omvälvande året i mitt liv hittills. Jag sprang ur ett svårt och jobbigt 2013 och in i det svåraste men samtidigt bästa året jag någonsin haft. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig de gränser som funnits och som trampats ner, och inte på miljontals år hade jag sett mig själv i en lite studio i norra Dublin de sista timmarna av 2014. 

Våren har för mig varit väldigt jobbig, jag har väl främst haft svårt att hitta vem jag är och vem jag vill vara. Har insett att ingen kan påverka hur saker och ting går till förutom jag. Ingen kan hjälpa mig må bättre och se ljuset mer än jag själv. Det blev en stor grej för mig efter studenten. Att hitta mig bland alla andra i vimlet. 

Studenten och Balen blev på sett och vis min personliga botten, och jag skulle kunna se tillbaka på det som något väldigt dåligt, men det snarare drog upp mig över ytan och fick mig att inse att mina problem är ingen annans än mina. Så med den uppenbarelsen började jag planera att åka som Au Pair i USA. Jag kom så långt att jag skickat in ansökan när jag insåg att det blivit ett hinder snarare än ett mål för mig att åka. Jag tog mitt körkort i Oktober och insåg att om jag hela tiden såg körkortet som något som stod i vägen för USA skulle jag aldrig ta det. Så jag gjorde en helvändning och beställde en biljett till Dublin på min mammas födelsedag. Den 3 november skulle jag åka till Irland, där jag aldrig förut satt min fot och inte hade en syl om vad jag skulle göra eller var jag skulle bo. 

Sedan snubblade jag över LinkedIn’s Jobsite, och ansökte om ett jobb som jag absolut inte hade behörighet eller kunskaper till. Vad jag inte visste var att det skulle skicka mig rakt in i ett annat jobb, och att det inte hade hänt om jag aldrig skickat in en ansökan i första taget. Efter två telefonintervjuer och en videointervju satt jag på planet till Dublin med ett fulltidsjobb på LinkedIn.

Så det slutar bra, och 2015 (!!) börjar förhoppningsvis bra. 

Jag har ju självklart haft väldigt roligt under 2014 också. Jag har hittat fina vänner och umgåtts med gamla som gjort mig så lycklig. Rest till Prag med kyrkan och funnit en favoritstad bland byggnaderna och hotellen där. Åkt till Barcelona med skolan och upptäckt att jag inte älskar den staden fullt lika mycket som jag gör Prag. Jag tog ju studenten och trots att den var ganska grå hade jag självklart roligt där också! Jag saknar skolan och mina lärare väldigt mycket. Jag, Ellinor, Hjalmar och Markus åkte till Malta och myste i tio underbara dagar. Jag är så glad att jag fått uppleva platser som jag aldrig förut tänkt på i år. 

Ikväll ska jag ta det väldigt lugnt, jag är bomförkyld, till gränsen på sjuk. Så klockan elva slutar Rox jobba och då möts vi upp för att gå till The Old Storehouse och kramas in nyåret. 

Innan jag avslutar min årsresumé måste jag självklart avlägga lite planer och önskningar inför året då jag fyller tjugo höstar och på “riktigt” blir vuxen. Ja, förutom i USA.

Under det kommande året vill jag fortsätta vara lycklig som tusan, jag vill att det ska fortsätta gå lysande på jobbet, lära känna många människor och dricka mer öl. Kanske springa till jobb till våren för att kompensera för det. Jag vill resa till minst en utav följande destinationer: Alaska (ett måste i sommar), Island, Spanien eller Frankrike. Kanske åka skidor till jul i Alperna också (mamma, pappa). 

Med det sagt, så önskar jag er en fin nyårsafton med mycket bubbel (alkoholfritt eller ej), fina vänner och ett leende på läpparna. 

Gott nytt år!

 
 
For my english speaking friends:
 
2014 has been the most life changing year of my life. I leaped out of 2013 leaving a tough year behind me and entered the yet to be most difficult but also successful and happiest year I've ever had. I'd never foreseen that I'd one year later sit here in Northern Dublin, Ireland celebrating a new year with new friends. 
 
The spring of 2014 was hard and tough to get through, so was graduation which should have been the best time of my life. It partly was, but I somehow found myself numb to everything. From then and on I realized that my problems and difficulties are none but my own. No matter how hard people have tried to help, and I have screamed for it, the only one who has been capable to help is me. 
 
In the fall I decided that I had to get away, so what I've always wanted to do is go to the states as an Au Pair. That way I'd make some money, see more of the states and also be able to visit my Alaska Family a few times. However, pretty quickly this becamse something negative rather than something great. I felt like I had to go before the winter, and with my Drivers License getting delayed it became too much, so I thought better of it and gave it up. 
 
However, this led me to the best deciscion I have ever taken. On the 25th of September I booked a one way ticket to Dublin on November 3rd. I started looking for jobs and stumpled upon LinkedIn's Career Site. I applied for a job within enterprise (little did I know that was way out of what I would be able to work with), but ended up being given the chance at a nother job. After two phone interviews and one Skype I was offered the job I'd never dreamed of getting as a 19 year old, and here I am. 2015 is looking sunny (or rainy seeing as I'm in Ireland).
 
Not to forget all the wonderful places I've visited this year! In January I was invited to go skiing in Norway with my best friend and his family, and had a blast! I went to Prague in the spring with church and found a favorite european city. I still want to go back! I also visited Barcelona with school and shared a tiny apartment with one bath with five other friends of mine. I booked a trip with Ellinor, Markus and Hjalmar to Malta, where we had the best time swimming in crystal blue water. Then of course I came here and found myself. Haha!
 
Of course I do have some expectations on the new year... Not only do I wish to continue this road of happiness and bliss, but I want to do more, get to know more people, do better! Also, I plan on visiting at least two of these places: Alaska (a must), Iceland (dying to go), Prague, Spain or France. Perhaps skiing over christmas (Mom, dad??).
 
With that said, I wish everyone a great new year, I hope you spend it with friends and loved ones. I will have a calm evening since I caught an even worse cold while home in Sweden! Thanks to every single one of you for pushing me, helping me and maing this year a great one.
 
Happy New Year!
 
 
 
Dublin | |
Upp